Teatrul Tamási Áron a adus 5 nominalizările pentru Sfântu Gheorghe la Premiile UNITER 2009


"Ivona, principesa Burgundiei", de la Teatrul „Támasi Áron” din Sfântu Gheorghe şi "Trei surori", de la Teatrul Maghiar de Stat, Cluj-Napoca sunt piesele cu cele mai multe nominalizări la Premiile Uniter, în timp ce Olga Tudorache va primi Premiul de excelenţă, anunţă reprezentanţii Uniter.

Pentru premiul "Cel mai bun spectacol" au fost nominalizate piesele: "Ivona, principesa Burgundiei", o producţie a Teatrului „Támasi Áron” din Sfântu Gheorghe, "Omul Pernă", producţie a Teatrului „Maria Filotti” din Brăila, şi "Trei surori", producţie a Teatrului Maghiar de Stat din Cluj-Napoca.

Pentru premiul "Cel mai bun regizor" au fost nominalizaţi: Radu Afrim, pentru regia spectacolului "Omul Pernă", de la Teatrul „Maria Filotti”, din Brăila, László Bocsárdi pentru regia spectacolului "Ivona, principesa Burgundiei", de la Teatrul „Támasi Áron” din Sfântu Gheorghe, şi Gábor Tompa, pentru regia spectacolului "Trei surori", de la Teatrul Maghiar de Stat, din Cluj-Napoca.

Următorii scenografi concurează pentru premiul pentru "Cea mai bună scenografie": József Bártha, pentru decorul spectacolului "Ivona, principesa Burgundiei", de la Teatrul „Támasi Áron” din Sfântu Gheorghe, Andrei Both, pentru decorul spectacolului "Trei surori", de la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca, şi Velica Panduru, pentru decorul spectacolului "Boala familei M", de la Teatrul Naţional „Mihai Eminescu”, din Timişoara.

Actorii: László Mátray, pentru rolul Prinţul Filip din spectacolul "Ivona, principesa Burgundiei", de la Teatrul „Támasi Áron” din Sfântu Gheorghe, Victor Rebengiuc, pentru rolul Willy Loman din spectacolul "Moartea unui comis voiajor", de la Teatrul Bulandra din Bucureşti, şi Zsolt Bogdán, pentru rolul Verşinin, din spectacolul "Trei surori", de la Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca, concurează pentru premiul "Cel mai bun actor în rol principal".

La categoria "Cea mai bună actriţă în rol principal" au fost nominalizate: Dorina Chiriac, pentru rolul Ioana, din spectacolul "Ioana şi focul", de la Teatrul de Comedie Bucureşti, Imola Kézdi, pentru rolul Maşa din spectacolul "Trei surori", de la Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca şi Mariana Mihuţ, pentru rolul titular din spectacolul "Lear", de la Teatrul Bulandra din Bucureşti.

Premiul "Cel mai bun actor în rol secundar" va fi disputat de: András Hatházi, pentru rolul Andrei din spectacolul "Trei surori" de la Teatrul Maghiar de Stat, Cluj-Napoca, Sorin Leoveanu, pentru rolul Lucio din spectacolul "Măsură pentru măsură" de la Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova, şi Tibor Pálffy, pentru rolul Şambelanul din spectacolul "Ivona, principesa Burgundiei", de la Teatrul „Támasi Áron” din Sfântu Gheorghe.

Pentru "Cea mai bună actriţă în rol secundar" concurează: Valeria Seciu, pentru rolul Gloucester din spectacolul "Lear", de la Teatrul Bulandra Bucureşti, Tünde Skovrán, pentru rolul Nataşa din spectacolul "Trei surori", de la Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca şi Ada Simionică pentru rolul Hilda, din spectacolul "And Bjork, of course", de la Teatrul „Toma Caragiu” din Ploieşti.

Actriţa Olga Tudorache va primi Premiul de Excelenţă. Premiul pentru întreaga activitate se va acorda actriţei Margareta Pogonat şi actorului Mitică Popescu.

Comentarii

Anonim a spus…
Afrim bruiază ceardaşul la UNITER

Nominalizările la Premiile UNITER, care se acordă în aprilie, au dat întâietate actorilor şi regizorilor maghiari. De pe lista pretendenţilor la trofee lipsesc nemotivat Andrei Şerban, Ion Caramitru şi Victor Ioan Frunză.

Se va vorbi mult în ungureşte la gala din aprilie, regizorii Tompa Gabor şi Laszlo Bocsardi împărţindu-şi nominalizările UNITER la categoriile cele mai “grele” netulburaţi decât de Radu Afrim. “Trei surori”, creaţia lui Tompa Gabor, şi “Ivona, principesa Burgundiei”, regia Laszlo Bocsardi, sunt concurate la categoria Cel mai bun spectacol de “Omul pernă” al lui Radu Afrim. Cei trei se “bat” şi pentru premiul acordat celui mai bun regizor. Aceiaşi directori de scenă au avut mână bună şi la scenografi, Andrei Both, Jozsef Bartha şi Velica Panduru (pentru “Boala familiei M”, în regia lui Afrim) putându-se exprima plenar sub “mâna” celor trei şi concurând pentru trofeul de la această categorie.

Actorii maghiari sunt şi ei fruntaşi pe “ramură”, semn că Andrei Şerban a avut dreptate când a spus că seriozitatea şi forţa lor de muncă proverbială reprezintă un handicap greu de depăşit pentru talentul mai puţin dedicat cauzei al colegilor români. Imola Kezdi, Tunde Skovran, Palfy Tibor, Bogdan Zsolt (marele nedreptăţi la nominalizările de anul trecut), Andras Hathazi (marele câştigător de anul trecut), Laszlo Matray au impresionat juriul de la nominalizări. Bărbaţii se vor lupta cu nume importante din teatrul de limbă română precum legendarul Victor Rebengiuc, nominalizat la categoria Cel mai bun actor în rol principal pentru excelenta prestaţie din “Moartea unui comis voiajor”, spectacol al Teatrului Bulandra, şi mult mai tânărul, dar deja faimosul Sorin Leoveanu nominalizat la Cel mai bun actor în rol secundar pentru senzaţionala sa apariţie din “Măsură pentru măsură”, regia Silviu Purcărete, montat la Teatrul Naţional “Marin Sorescu” din Craiova. Doamnele vor concura cu graţie după cum urmează: la categoria Cea mai bună actriţă în rol principal travestiul Marianei Mihuţ din “Lear” va fi pus faţă-n faţă cu Dorina Chiriac pentru rolul din “Ioana şi focul” şi cu Imola Kezdi. La Cea mai bună actriţă în rol secundar, bijuteria de rol al Valeriei Seciu, simpaticul bătrânel Gloucester din “Lear” va fi o competeţie greu de contracarat pentru Tunde Skovran şi pentru Ada Simionică, nominalizată pentru “artista ceramică” din “Bjork, of course”.

Ca în fiecare an, lista “nedreptăţiţilor” este cel puţin la fel de lungă. Andrei Şerban nu a fost nominalizat la cel mai bun regizor şi “Lear”-ul său trecut sub tăcere, motive pentru care regizorul a pregătit deja probabil o nouă scrisoare în care să-şi strige public indignarea. Ion Caramitru însuşi, preşedintele UNITER, nu a ajuns în top 3 cu al său Eduard al III-lea, semn de maximă democraţie în cadrul uniunii. Victor Ioan Frunză, autorul a două spectacole foarte bune montate la Baia Mare, “Portugalia” şi “Caligula” parcă nici n-ar fi existat. Un alt spectacol neluat în seamă e “Boala famliei M”, regia Radu Afrim, de la Teatrul Naţional din Timişoara. Dorina Chiriac ar fi meritat mai degrabă o nominalizare pentru dulcele bufon din “Lear” decât pentru Ioana D’arc. În schimb, colegul său de distribuţie, Marius Manole care e un adevărat factotum în “Ioana şi focul” merita cu prisosinţă trecut pe lista celor mai buni actori. Un alt spectacol al lui Radu Afrim, “De mână” de la Teatrul “Andrei Mureşanu” din Sfântu Gheorghe avea cel puţin doi actori “nominalizabili”, Sebastian Marina la rol principal şi Claudia Ardelean la debut. George Costin cu al său Caligula, dar şi adolescentul debutatant Vlad Bârzanu din acelaşi spectacol au făcut o impresie excelentă prin prestaţiile lor, nu suficient de puternice însă pentru juriul de nominalizări. Emilia Bebu şi Andreea Bibiri din “Lear”, Andrea Tokay din “Spovedanie la Tanacu” sunt alte nume ce nu au mai încăput pe lista scurtă.

Gabriela Lupu / Cotidianul