20 martie 2013

Între virus și vaccin sau despre relațiile româno/maghiare. Din nou.


Locuiesc de 13 ani în Sfântu Gheorghe. Înțeleg destul de bine, dar nu vorbesc limba maghiară. Nu am avut nici o problemă în a mă adapta și descurca în acest oraș, care am simțit că m-a adoptat, mai ales în ultimii ani, fără rezerve. Am fost ales consilier local independent în 2008 cu 1600 de voturi. Majoritatea români, dar și maghiari, fără îndoială. Anul trecut, la locale, am obținut 2500 de voturi în cursa pentru primăria municipiului. Cu susținerea USL, între timp făcând pasul înspre liberali. Cu mesaje pline de normalitate, cu un candidat maghiar propus pe loc eligibil și ajuns consilier județean, am obținut un scor electoral foarte bun, dublat în toamnă de o campanie pentru un tânăr candidat liberal care a adunat aproape 4000 de voturi și, în urma redistribuției naționale, PNL a obținut în toamnă un post de senator, în premieră pentru județul Covasna.

Am făcut această poate prea lungă introducere nu ca să ne lăudăm cu rezultatele, ci ca să aveți o imagine clară asupra realității din zonă. Concurenții noștri, cu mesaje vădit naționaliste, și numesc aici candidații PRM, PC sau UNPR, nu au obținut decât în jur de câteva sute de voturi și nici un loc de reprezentare, nici în Consiliul Local Sfântu Gheorghe, nici în cel județean Covasna. Toată această realitate pură a contat se pare mult prea puțin pentru media națională, în căutare de vești anormale și senzaționalism ieftin. Altfel nu-mi pot explica apetența față de oameni complet nereprezentativi din Sfântu Gheorghe sau, mai grav, de prin alte părți ale țării sau ale lumii, care se erijează în apărătorii cauzei românilor din Covasna și Harghita. Cum Dumnezeu e posibil să ai oameni reprezentativi, legitimați prin mii de voturi de comunitatea locală și tu să nu-i bagi deloc în seamă?
Personal, nu m-am ascuns niciodată de declarații pe subiectele importante din zonă, iar începutul de an a adus, mai mult decât oricând, o apetență a mediei naționale asupra zonei. Nu obiectiv, nu urmărind pașii spre normalitate, nu apreciind faptele bune care se întâmplă și aș putea să vă enumăr zeci în câteva minute, dar cine are urechi deschise pentru normalitate? Nu. Pentru dânșii senzaționalismul și veștile rele au dat tonul și par a fi definitorii pentru zona noastră. Cât de păcat că nu încearcă să fie obiectivi și să evite manipulările și dezinformările grosolane, unele dovedite deja cu vârf și îndesat.
Ei bine, acum îmi spun punctul de vedere și despre cazul fetiței din Covasna, amenințată pentru că a purtat tricolorul românesc în ziua de 15 martie. Aceeași părere pe care am exprimat-o și în cazul “spânzurării lui Avram Iancu”, distrugerii tricolorului din centrul municipiului, dar și asupra marșului Noii Drepte la Sfântu Gheorghe sau profanării unui monument maghiar de către doi tineri teribiliști. Este o părere simplă și de la care nu voi dezice absolut deloc. PEDEPSIȚI-I EXEMPLAR PE VINOVAȚI! Nu generalizați pripit și nu transformați incidente izolate în cazuri de presă! Nu vorbiți nici în română și nici în maghiară despre „românii cei răi” sau „maghiarii cei răi”! Arătați toleranță zero față de toate aceste acțiuni ilegale și nelalocul lor și arătați-vă eficienți și operativi! Mă refer în primul rând la organele statului, dar și la politicieni.
La purtătorii de mesaje care ar trebui să știe că nu au de ales, sunt fie viruși, fie vaccinuri în astfel de situații. Pot amplifica „rana”, în așa fel încât aceasta să invadeze cât mai mult din corpul comunității sau pot fi balsam, alinare, vaccin, îzolând problema existentă și tratând eficient „boala”. Nu am putut niciodată să acționez decât în sensul de vaccin și empatia exersată adesea în cadrul dezbaterilor academice m-a făcut să mă întreb aproape de fiecare dată ce va simți cel de lângă mine, aproapele meu, fie el maghiar sau român. Am considerat și consider că este singura soluție viabilă în această conviețuire, problematică de-a lungul secolelor, dar care ne poate oferi o șansă fabuloasă, nouă, celor care putem schimba paradigma zonei. Nouă, celor care mai credem în normalitate și tratăm alteritatea ca pe un avantaj, nu ca pe o problemă. Nouă, celor care știm că omul nu se judecă după aparențe, după limbă sau după neam, ci după caracter.
Din toate motivele expuse anterior nu pot decât să consider că acțiunea a fost lăsată să scape de sub control la liceul din Covasna din doar două motive: ori este incompetență crasă, din partea profesorilor, directorului, organelor statului care puteau interveni, ori este rea intenție în a arăta din nou ce zonă cu probleme e în Covasna și Harghita. Sincer, părerea mea este că e o combinație între cele două și cred că vinovații ar trebui să plătească. Rapid. Scurt și extrem de eficient. Îmi pare inadmisibil să nu realizezi, tu ca părinte, ca profesor, ca și coleg, faptul că de sărbătoarea celuilalt în loc să încerci să arăți empatie, bună creștere și bun simț și să-i urezi „la mulți ani, prietene”, tu să faci lucruri necuvenite. Și numesc lucruri necuvenite atât purtarea banderolei negre de către unii maghiari de 1 decembrie, dar și purtarea fix a tricolorului românesc de 15 martie. Cum să nu înțelegi că nu aceasta este atitudine potrivită? Cum să nu pedepsești rapid și exemplar pe cel sau cei care au amenințat-o pe fetița respectivă? Cum să nu înțelegi că spiritul vremii nu este în a ne arăta puterea, cât buna creștere, bunul simț și îngăduința unul față de celălalt? Cum să nu realizezi că relația dintre români și maghiari este mai mult decât într-o familie – te poți certa, dar trebuie să continui să trăiești împreună, pentru că divorțul nu este o soluție viabilă în aceste vremuri. Chiar credeți că ne putem anihila sau goni unii pe alții? În afară de câțiva dezaxați, și de o parte și de cealaltă, chiar credeți sincer că aici nu vom putea continua să trăim împreună, normal?
Împreună cu mulți oameni din jur, români și maghiari deopotrivă, voi continua să îmi doresc să acționez ca vaccin. Conștiința ta ce-ți spune, om bun, ești vaccin sau virus?  

Mădălin Guruianu
Consilier Local C.L. Sfântu Gheorghe
20 martie 2013

Niciun comentariu: